برخی از رشته‌های ورزشی مانند: دو و میدانی، اسب‌سواری، شنا، تیراندازی و پیاده‌روی بنا به دلایل خاصی از اهمیت بیش‌تری در اسلام برخوردارند.

به گزارش وبلاگ زندگی بهتر، توصیه به ورزش از جمله موضوع‌هایی است که از نظرگاه پیشوایان دینی اسلام مورد غفلت قرار نگرفته و روایاتی نیز در این‌باره وارد شده است.

علاوه بر سفارش به ورزش و توجه به سلامتی انسان‌ها در دین اسلام، تعدادی از رشته‌های ورزشی تخصصی مورد توصیه ویژه قرار گرفته که از جمله آن‌ها می‌توان از دو و میدانی، اسب‌سواری، شنا، پیاده‌روی و کشتی نام برد.

بنا بر این گزارش، دو و میدانی که از آن با عنوان "مادر ورزش‌ها" یاد می‌شود، در ردیف ورزش‌های مورد علاقه پیامبر اکرم(ص) قرار داشته و در روایات مطرح شده که ایشان با افراد، مسابقه دو می‌دادند.

از جمله ورزش‌های دیگری که مورد توجه اسلام قرار گرفته، شنا است و در روایتی از امام علی(ع) به نقل از پیامبر اعظم(ص) آمده که آن حضرت فرمودند: "فرزندانتان را تیراندازى و شنا بیاموزید."

یکى از ورزش‌هایى که نیاز به مقدمات خاصى ندارد و فرد مى‌تواند حتى در منزل نیز آن را انجام دهد، پیاده‌روى بوده و در حدیثی از امام صادق(ع) شادابى و خرمى را در ده چیز دانسته که "پیاده روى، اسب‌سوارى و شنا کردن" را جزو آن‌ها بر شمرده‌اند.

نبی مکرم اسلام(ص) ورزش اسب‌سواری- که امروزه یکی از رشته‌های مفرّح ورزشی است- را به‌عنوان یکی از ورزش‌های خود انتخاب کرده بودند. نقل شده پیامبر اسلام(ص) اسبى به نام "عضبا" داشتند که با آن با اصحاب خود به مسابقه مى‌پرداختند.

امام محمد باقر(ع) درباره اهتمام پیامبر(ص) به ورزش اسب‌سواری می‌فرمایند: "رسول خدا مسابقه اسب‌دوانى ترتیب داده و جوایز را از مال خویش پرداخت مى‌کرد."

همچنین از جمله حقوق فرزند بر پدر، آموزش ورزش تیراندازی به او است. رسول اکرم(ص) فرمودند: "حق فرزند بر عهده پدرش این است که به او نوشتن، شناکردن و تیراندازى را بیاموزد و روزىِ او را تنها از راه حلال و پاکیزه تهیه نماید."

ورزش پرطرفدار و المپیکی کشتی نیز مورد تأکید ویژه پیامبر اعظم(ص) قرار گرفته است؛ به‌طوری‌که در روایتی آمده پیامبر(ص) شبى به خانه حضرت زهرا(س) آمدند، امام حسن و امام حسین(علیهماالسلام) در سنین کودکى بودند، آن حضرت به آن‌ها فرمودند: به پاخیزید و با یکدیگر کشتى بگیرید، آن‌ها هم برخاسته و کشتى گرفتند، دیگران نیز آ‌ن‌ها را تشویق مى‌کردند.

در نقل قول‌های تاریخی نیز آمده، پیامبر(ص) از محلى عبور مى‌کردند که دو نفر در حال کشتى گرفتن بودند. حضرت آن‌ها را از این کار منع نکردند.

گفتنی است، با وجود اهمیت ورزش جسمی در اسلام، اما معیارهایی نیز برای رعایت اخلاق و تقویت معنویت در انسان توصیه شده که باید در کنار توجه به جسم، به آن‌ها نیز دقت ویژه‌ای داشت.

گفته شده، حضرت محمد(ص) به جمعیتى رسیدند که در حال بلندکردن وزنه‌هایى از سنگ بودند. حضرت از آن‌ها سؤال کردند: براى چه این کار را مى‌کنید؟ جواب دادند: براى اینکه قوى‌ترین و زورمندترین فرد را بشناسیم. پیامبر فرمودند: آیا دوست دارید من بیان کنم براى شما چه کسى از همه نیرومندتر است؟ گفتند: آرى. حضرت فرمودند: "قوى‌ترین فرد آن کسى است که هنگام خشنودى، رضایتش او را در باطل و زشت داخل نکند و هنگام عصبانیت، او را از محدوده حق بیرون نکند و وقتى قدرت یافت به آن‌چه حق او نیست دست نبرد."