الگوی "اقتصاد مقاومتی" برای اقتصاد خانواده و کشور ریشه‌های قرآنی دارد؛ به‌طوری‌که پایه‌های این شیوه مدیریت اقتصادی در چندین آیه از قرآن کریم به چشم می‌خورد.

به گزارش وبلاگ زندگی بهتر، سال 1395 از سوی رهبر معظم انقلاب به‌عنوان "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" نام‌گذاری شده است؛ هر چند معظم‌له از چند سال پیش تاکنون در دیدارهای عمومی و خصوصی خود به تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری، قانون‌گذاری و اجرای برنامه‌های اقتصادی کشور بر مبنای الگوی "اقتصاد مقاومتی" تأکید داشتند.

نکته قابل توجه آن‌که همه الزامات اعلامی مقام معظم رهبری ریشه در آیات قرآن و روایات دارند. در این نوشتار، تلاش می‌شود آیات قرآنی مرتبط با اقتصاد مقاومتی-که باید پایه اقتصاد خانواده یک مسلمان قرار بگیرد-، آورده شود.

با توجه به اینکه یکی از مسائل قابل توجه در اقتصاد مقاومتی، "خودباوری و اعتماد به ظرفیت‌های خودی" است، به آیه قرآنی مرتبط با آن یعنی آیه 139 از سوره مبارکه آل عمران اشاره می‌شود.

خداوند در این آیه می‌فرماید: "و لاتهنوا و لاتحزنوا و أنتم الأعلون إن کنتم مؤمنین، و [شما مسلمانان] سست نشوید و غمگین نشوید و شما برترید اگر ایمان داشته باشید!"

مطابق با این آیه، مؤمنین نسبت به دیگران برتری خواهند داشت. همچنان‌که واضح است یکی از لوازم برتری، خودکفایی مسلمانان و بی‌نیازی اقتصادی از دولت‌های مستکبر بوده و ملتی که با ذلت و خواری دست نیاز به سوی بیگانه دراز می‌کند، از دیدگاه قرآن ملت مؤمنی نیست.

از طرف دیگر خداوند هرگز کافران را بر مؤمنان تسلّطی نداده است. آیه 141 سوره نساء می‌فرماید: "و لن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلاً".

لازم به توضیح است که برای حفظ اعتبار و حیثیت اسلامی، دولت‌های اسلامی موظف هستند از هرگونه عملی که راه نفوذ کفار را برای تسلط بر مسلمین باز می‌کند، خودداری کنند و از آن‌جا که بزرگ‌ترین راه نفوذ آنان، از مسیر وابستگی‌های اقتصادی است، از این‌رو اجرای سیاست اقتصادی خودکفا، همکاری مردم در قطع وابستگی و بستن راه‌های نفوذی آنان، در زمره مهم‌ترین وظایف دولت و امت اسلامی قرار می‌گیرد.

همچنین قرآن کریم در آیه 144 از سوره مبارکه نساء و آیات 51 و 57 از سوره مائده، مسلمانان را از قبول ولایت کفار برحذر داشته و روشن است که یکی از ریشه‌های خطرناکی که عامل پذیرش ولایت کفار و قبول این اسارت می‌شود، چیزی جز "نیازهای اقتصادی" نیست.

این آیات هرکدام با بیان ویژه‌ای تأکید بر ضرورت عدم تحمل ولایت کفار و یهود و نصاری دارد و طبعاً بهترین علاج آن خودکفایی مسلمین برای رهایی از تسلط کفار است؛ چرا که نیازمندی، سرانجام مسلمانان را در دام کفار می‌اندازد و به عزت و عظمت آن‌ها لطمه وارد می‌کند.

خداوند در توصیف امت حضرت محمد(ص) در آیه 29 از سوره فتح می‌فرماید: "...کزرع أخرج شطئه فآزره فاستغلظ فاستوی علی سوقه یعجب الزراع لیغیظ بهم الکفار، ... همانند زراعتی که جوانه‌های خود را خارج ساخته، سپس به تقویت آن پرداخته تا محکم شده و بر پای خود ایستاده است و به قدری نمو و رشد کرده که زارعان را به شگفتی وا می‌دارد؛ این برای آن است که کافران را به خشم آورد."

مفاد این آیه، با توجه به توصیف امت اسلام با جمله "فاستغلظ فاستوی علی سوقه، نیرومندی و بر پای خود ایستادن"، قدرت یافتن و رسیدن مسلمانان به آن درجه از شکوه و عظمت است که دشمنان اسلام تاب تحمل آن را نداشته باشند.

حتما تا چنین هدفی در عملیات اقتصادی منظور نشود و مسلمانان خود را از نقش پیرو و دنباله‌رو بیرون نیاورند، هم در صحنه اقتصاد و هم در اخلاق و فرهنگ شکست می‌خورند؛ در نتیجه مسلمین باید اقتصادی "درون‌زا" و "غیر وابسته به بیگانگان" داشته باشند.