ورزش منظم می‌تواند مانع از بروز بیماری‌های جسمی و روحی شده، جلوی بسیاری از انحرافات و آسیب‌های اجتماعی را گرفته و نشاط و شادابی را به ارمغان می‌آورد.

به گزارش زندگی بهتر، یکی از مؤلفه‌های مهم شیوه زندگی بر اساس معیارهای اسلامی و ایرانی توجه به موضوع "ورزش" است که نقش کم‌نظیری در تأمین سلامتی و فراهم آوردن یک زندگی شاد و پرنشاط دارد.

از منظر اسلامی، ورزش جایگاه ارزشمند و بسیار بالایی دارد؛ چرا که اصل سلامتی جسمی و روانی افراد در آموزه‌های اسلامی از اهمیت برخوردار است.

پیامبر اکرم(ص) در خصوص ارزش نعمت سلامتی می‌فرمایند: "هر که تنش سالم است و در جماعت خویش ایمن است و قوت روز خویش دارد، جهان طبق مراد اوست."

اهمیت نعمت سرزندگی و نشاط در اسلام تا جایی است که امام معصوم(ع) آن را از خداوند طلب می‌کند. در یکی از دعاهای امام سجاد(ع) آمده است: "وَامْنُنْ عَلَینَا بِالنَّشَاطِ وَ أَعِذْنَا مِنَ الْفَشَلِ وَالْکَسَلِ وَالْعَجْزِ وَالْعِلَلِ وَالضَّرَرِ وَالضَّجَرِ وَالْمَلَلِ"؛ خداوندا! نعمت سرزندگى و کوشایى را به ما ارزانى دار و از سستى و تنبلى و ناتوانى و بهانه‌آورى و زیان و دل‌مردگى و ملال، محفوظ‌مان دار."

اما موضوعی که باید به آن توجه داشت، همراه بودن ورزش با تزکیه نفس است. حضرت امام(ره) در این باره فرمودند: "ورزشکاران، به همان صورتى که ورزش جسمى دارند، ورزش روحى هم داشته باشند. از قدیم ورزشکاران ایران، به یاد خدا و على(ع) بوده‌اند و این از برجستگى‌هاى آنان بوده است."

 ورزش مزایای زیادی دارد؛ از جمله آن‌ها، فعالیت‌های جسمی سلامت انسان را تضمین مى‌کند و خطر بسیارى از بیمارى‌هاى متداول را کاهش مى‌دهد. برخى از آثار ویژه نرمش و تمرینات منظم، افزایش قدرت و تحمل بدن، بهبود انعطاف‌پذیرى بدن و احساس سرزندگى و شادابى هستند.

همچنین ورزش منظم مى تواند فشار خون و درصد چربى بدن را کاهش دهد و کارایى قلبى و عروقى را بهبود بخشد. اگر ورزش جزء جدایی‌ناپذیر زندگی شود، جلوى بروز بیمارى‌هاى قلبى و عروقى، پوکى استخوان و بسیارى از بیمارى‌های دیگر را می‌گیرد.

 یکى از عوامل از بین‌برنده کسالت، ورزش است. انسانى که اهل ورزش است، احساس شادابى بیشترى مى‌کند و با تنبلى و کسالت بیگانه بوده و علاوه بر داشتن اندامى مناسب و خوش‌فرم، از روحیه بالا و شادابى نیز برخوردار است و این موقعیت ارتباط وى را در زندگى روزمره، چه در خانواده و چه در اجتماع یا محیط کار سالم‌تر مى‌کند.  

امام صادق(ع) کسالت و بى‌قرارى را کلید کارهاى ناشایست می‌داند که انسان باید از آن پرهیز نماید: "از کسالت و بى‌قرارى بپرهیز؛ به درستى که آنها کلید هر بدى‌اند؛ کسى که کسل است حقى را ادا نمى‌کند و کسى که بى‌قرار است بر حقى صبر نمى‌کند."

 ورزش رابطه نزدیکى با سلامت روانى و به ویژه پیشگیرى از بروز ناهنجارى‌هاى روانى دارد. ورزش از اضطراب و افسردگى کاسته و اعتماد به نفس را افزایش مى‌دهد.

از جمله روش‌های غنی‌سازی اوقات فراغت به خصوص برای نوجوانان و جوانان ورزش بوده و به‌ویژه در سنین کودکى و نوجوانى، راهکار سالمى براى آزاد کردن انرژى‌هاى اندوخته شده است.

علاوه بر این‌ها، ورزش مانع از بروز انحراف‌ها و مفاسد اخلاقى و اعتیاد به مواد مخدر شده و در نتیجه می‌توان گفت جامعه‌ای که افراد آن ورزشکار و ورزش‌دوست باشند، محیطی سالم بوده که زندگی در چنین جامعه‌ای مورد پسند همگان خواهد بود.

گفتنی است، ورزش‌هایی از قبیل شنا، سوارکاری، تیراندازی، پرتاب نیزه و ... مورد تأکید ویژه اسلام قرار گرفته تا هم ورزیدگی فردی شخص و هم آمادگی جسمانی او برای مقابله با تهدیدات احتمالی را فراهم کند.