سیگار کشیدن به یک مشکل روش زندگی امروزه تبدیل شده است و به مشکلات جدی سلامتی منجر خواهد شد. بیایید با هم دلیل مضر بودن سیگار کشیدن را بیابیم.


به گزارش سبک زندگی بهتر، اکثر قهرمانان فیلم‌های اکشن سیگار می‌کشند و یا حداقل سیگار در دستشان دیده می‌شود. بعضی از این قهرمانان هم کارهای جالبی با سیگار انجام می‌دهند. شاید خیلی جذاب باشد دیدن این حرکات در صفحه تلویزیون. بله، سیگار کشیدن شاید خیلی حرکت جذابی به نظر برسد اما تاثیرات منفی زیادی بر روی سلامتی در دراز مدت دارد.

سیگار کشیدن در حال تبدیل شدن به یک مشکل روش زندگی است و به سمت ایجاد مشکلات سلامتی اساسی در حال پیشرفت است. انجمن سلامت جهانی (WHO) اعلام کرده است که تقریبا 6 میلیون نفر در هر سال بر اثر سیگار کشیدن می‌میرند و تقریبا نیم میلیون نفر غیر سیگاری هم به علت دود سیگار تحت تاثیر قرار می‌گیرند.


 تنباکو چیست؟

 

تنباکو (Tobacco) از کلمه‌ی تاباگو (tabago) که یک کلمه بومی آمریکایی است گرفته شده. در زمان‌های قدیم، آمریکایی‌ها عادت داشتند پودر تنباکو را در یک پیپ Y شکل استشمام کنند و این گونه بود که تنباکو دارای اسم و رسمی شد. بعدها سیگار بوجود آمد و شامل برگ‌های خشک تنباکو و افزودنی‌های دیگر برای تقویت عطر، خواص و طعم بود.

تنباکو یک گیاه لیفی سبز رنگ است که در مناطق گرم رشد می‌کند. بعد از اینکه چیده می‌شود، خشک می‌شود، و به چندین روش مصرف می‌شود.


 تنباکو چه کاری انجام می‌دهد؟

 

تنباکو شامل نیکوتین است که یک الکالویید (alkaloid) مایع است. الکالویید یک ترکیب آلی است که از هیدروژن، نیتروژن، اکسیژن و کربن تشکیل شده است. تمامی این مواد شیمیایی تاثیرات قوی بر روی بدن انسان دارند.

وقتی که کسی سیگار می‌کشد، نیکوتین توسط پوست، لایه‌های مخاطی دهان، بینی یا ریه جذب می‌شود. این ماده دقیقا همان کاری را با سیستم بدن می‌کند که مواد مخدری مانند کوکایین یا آمفتامین انجام ‌می‌دهند. بر اساس تحقیقی که به تازگی توسط انجمن رادیولوژی شمال آمریکا (RSNA) انجام شده، سیگار کشیدن شیمی مغز انسان را تغییر می‌دهد. نیکوتین مقدار دوپامین (dopamine) مغز، یک انتقال دهنده عصبی را افزایش می‌دهد. دوپامین یک ماده شیمیایی درون مغز است که مسئول احساس خوشی است.

تاثیرات نیکوتین کوتاه است و بنابراین افرادی که به نیکوتین معتاد می‌شوند سیگار می‌کشند تا این تاثیر را حفظ کنند.

 تأثیر سیگار کشیدن بر روی سلامتی

 تنباکو و دود تنباکو دارای بیش از 60 ماده‌ی سرطان‌زا است. تقریبا 4000 ماده یافت شده در دود تنباکو شامل بنزن، استون، کربن مونوکسید، آمونیاک، هیدروژن سیانید و چنین مواد سمی دیگری است. تمامی این مواد در ایجاد سرطان موثر و مشکلات سلامتی دیگر موثر هستند. سیگار کشیدن همچنین باعث حالت‌های ناهنجار، اسکیزوفرنی و چندین ناهنجاری عصبی می‌شود. این عمل همچنین عامل مشکلات جدی مانند مشکلات روانی، جنون و ناهنجاری دوقطبی می‌باشد.

اکثر جوان‌ها در سن 21 سالگی شروع به سیگار کشیدن می‌کنند که بر اثر زیاد کشیدن بعد از مدتی به این ماده معتاد می‌شوند. افراد سیگاری به مواد شیمیایی که در سیگار موجود است معتاد شده و ترک این عادت برایشان سخت می‌شود.

نیکوتین برای مدت طولانی در بدن باقی نمی‌ماند زیرا در زمان کوتاهی توسط آنزیم‌های مختلف بدن تجزیه شده و باعث انجام چندین واکنش شیمیایی در بدن می‌شود.

نیکوتین ماده‌ای به شدت اعتیاد آور است که این به دلیل تغییرات شیمیایی است که در مغز موجب می‌شود. این به همین دلیل است که اکثر افراد سیگاری، ترک سیگار برایشان سخت است. شاید، این مطلب به شما کمک کرده باشد تا بهتر متوجه مضرات سیگار شوید./رشد